Lezing:

Hockney en Van Gogh

 

Het  leven en de schilderijen van Vincent van Gogh hebben tal van kunstenaars geïnspireerd. Zonder het ooit te vermoeden, legde Van Gogh de basis voor de expressionisten van Die Brücke, voorzag hij Edvard Munch van een blauwdruk voor een kunstenaarsleven en gaf hij David Hockney motieven voor diens veelzijdige oeuvre. Zo stelt Hockney dat Van Gogh daadwerkelijk naar zijn onderwerpen keek en ze bestudeerde, zich eigen maakte alvorens hij ze schilderde. Neem zijn beroemdste werken als ‘Zonnebloemen’ en je ziet dat achter de schijnbare eenvoud en vlakheid van de vaas en de tafel waar ze op staan, een rijkdom aan penseelstreken en tinten schuilgaat.

 

Zo ook Hockney’s recente werk ‘The Arrival of Spring in Woldgate’ (2011), een kolossaal schilderij in olieverf dat uit maar liefst 32 afzonderlijke doeken bestaat. Op het eerste gezicht een kleurrijk, computergestuurd plaatje. Maar hoe langer je kijkt, des te meer details, motieven en kleurschakeringen je opvallen. Precies zoals bij Van Gogh. De vergelijking lijkt wellicht vergezocht, ware het niet dat Hockney zelf zijn inspiratiebron noemt. Bovendien heeft de serie bomen waartoe ‘The Arrival of Spring in Woldgate’ behoort, een sacrale lading, die ook Van Gogh zijn composities mee wilde geven.

 

Tussen 1 maart en 26 mei is in het Van Gogh Museum in Amsterdam de tentoonstelling Hockney – Van Gogh te zien, met oogstrelende schilderijen van zowel Hockney als zijn voorbeeld. In de lezing tonen we de verwantschap, die dieper gaat dan alleen het oppervlakkige plaatje.

 

De lezing wordt gegeven door drs. Krzysztof Dobrowolski-Onclin.

 

Kaarten
De collegereeks wordt gegeven bij Artex, die de reserveringen en kaartverkoop verzorgt. Binnenkort vindt u hier een link om op de website van Artex te reserveren.