zo noemde Brâncuşi zijn beelden. Wat op het eerste gezicht lijkt op een spriet, was een tot het minimum teruggebrachte vogel in de ruimte. Brâncuşi’s beroemde ei is volgens hetzelfde procédé van een kinderkopje afgeleid. Abstract dienden zijn werken dan ook niet genoemd te worden. Even streng was hij op de presentatie. Hij ontwierp zijn sokkels zelf en meer dan eens zijn het verlengstukken van het eigenlijke kunstwerk. In zijn Parijse atelier leidde hij de bezoekers zelf rond en bepaalde dat het atelier na zijn dood in de oorspronkelijke opzet behouden zou blijven en aan het publiek gepresenteerd zou worden.
Dat gebeurde in een nieuw gebouwd paviljoen tegenover het Centre Pompidou in Parijs. Dat museum is voor een jarenlange verbouwing gesloten en zodoende zijn tussen 20 september en 18 januari de werken van Brâncuşi in het Amsterdamse museum H’ART tentoongesteld. Het is een prachtige mogelijkheid om een volledig beeld van het oeuvre van deze Roemeense kunstenaar te krijgen. Contantin Brâncuşi (1876-1957) wordt gezien als een van de belangrijkste vernieuwers van de beeldhouwkunst. In deze lezing ziet u niet alleen het werk dat in Museum H’ART te zien is, maar ook beelden uit andere collecties en van verwante kunstenaars.
U volgt de lezing thuis op uw computer of tablet en kunt desgewenst vragen stellen. De inloggegevens ontvangt u op de ochtend van de lezing. Checkt u alstublieft uw spam. Mocht u verhinderd zijn, dan kunt u een zonder publiek opgenomen registratie van de lezing terugkijken. De link daarvoor ontvangt dezelfde ochtend.
De lezing wordt gegeven door drs. Krzysztof Dobrowolski-Onclin.