Home / 0
Laden Evenementen
Denken op papier.

Ze zijn een onderbelicht onderwerp in musea: tekeningen en schetsen. Dat is deels te verklaren door hun fragiliteit. Papier, waarop de meeste tekeningen zijn gemaakt, kan immers slecht tegen licht en als iets zelden wordt getoond, blijft het onbekend. Er is echter nog iets anders. Wij hebben die geperfectioneerde en doordachte schilderijen op een voetstuk geplaatst en de aanloop ervan, de voorschetsen dus, als bijzaak voor de professionele onderzoekers afgedaan. Het zijn echter juist de schetsen die een groot deel van het eindproduct verklaren: waar Maerten van Heemskerck een motief had gezien of hoe Rosa Bonheur de vacht van een leeuwin bestudeerde.

We wijden er maar liefst drie afleveringen aan, want er is veel over tekeningen en schetsen te vertellen. Veel schetsen zijn losse en eerlijke notities van wat een kunstenaar daadwerkelijk zag. Ze zijn minder beredeneerd dan hun verwanten in olieverf. Soms zijn het studies naar spieren, pezen en verhoudingen tussen lichaamsdelen. En wanneer wordt zoiets dan een kunstwerk an sich? Welke technieken zijn er om een tekening te maken? En wat is het verschil tussen een olieverfschets en een landschapsschilderij?  We laten u tal van voorbeelden zien van zowel bekende makers, als kunstenaars die niet tot het collectief bewustzijn zijn doorgedrongen. Naast Michelangelo en Rosa Bonheur komen Gesina ter Borch en Christian Gille aan de orde.

U volgt het drieluik thuis op uw computer of tablet en kunt desgewenst vragen stellen. De inloggegevens ontvangt u op de ochtend van het eerste deel. Checkt u alstublieft uw spam. Mocht u verhinderd zijn, dan kunt u een zonder publiek opgenomen registratie van beide delen terugkijken. De link daarvoor ontvangt dezelfde ochtend.

Het drieluik wordt verzorgd door drs. Krzysztof Dobrowolski-Onclin.