Home / 0
Laden Evenementen
Op de Parijse salon van 1884 hing er een groot schandaal,

een dat was geschilderd door John Singer Sargent. Het grote werk, dat tegenwoordig bekend staat als Portret van Madame X, toonde Virginie Amélie Avegno Gautreau, een in Parijs bekende societydame. Een van de bandjes van haar jurk hing van haar schouder af, waardoor het werk voor het publiek als losbandig werd gezien. Dat de kunstenaar het bandje alsnog over de schouder schilderde, maakte niet meer uit. Het kwaad was al geschied.

Het betekende voor Singer Sargent het einde van zijn carrière in Parijs. Hij verhuisde naar Londen, waar hij succesvol werd als portrettist. Ook had hij klanten in de Verenigde Staten. Aan het begin van de twintigste eeuw werd hij zelfs ‘de Van Dyck van onze tijd’ genoemd, een verwijzing naar de zeventiende-eeuwse portretschilder.

Toch kreeg Singer Sargent tot voor kort weinig aandacht van kunsthistorici, waarschijnlijk omdat hij slecht in te passen is in het grote verhaal van de kunstgeschiedenis. Dat wordt in recente jaren rechtgezet door verschillende tentoonstellingen, zoals onlangs in het Musée d’Orsay in Parijs, de stad waar het allemaal begon.

U volgt de lezing thuis op uw computer of tablet en kunt desgewenst vragen stellen. De inloggegevens ontvangt u op de ochtend van de lezing. Checkt u alstublieft uw spam. Mocht u verhinderd zijn, dan kunt u een zonder publiek opgenomen registratie van de lezing terugkijken. De link daarvoor ontvangt dezelfde ochtend.

De lezing wordt gegeven door Wouter Maas, MA.