is het getijdenboek van de hertog van Berry, bekender onder de Franse naam ‘Les très riches heures du duc de Berry’. Dit komt voor een deel door de het prozaïsche feit dat de kalenderillustraties ontelbare keren zijn gebruikt voor illustraties van kalenders, agenda’s en andere massaproducten. Daardoor hebben ze zich genesteld in ons collectief bewustzijn en ons beeld van de middeleeuwen beïnvloed: in felblauwe kleding gestoken boeren die onder de muren van een kasteel het land bewerken of een deftig gezelschap dat door het bos rijdt gekleed alsof het een feestzaal is.
De makers waren de gebroeders van Lymborch uit Nijmegen, makers van meerdere handgeschreven boeken voor de hertog van Berry. Hij was de zoon, broer en oom van Franse koningen en een groot mecenas van kunst. Hij overleed voordat het boek werd voltooid, net als de gebroeders. Hoewel er later nog meer mensen aan hebben gewerkt, is het boek onvoltooid gebleven. En, hoe beroemd ook, de miniaturen hebben ons beeld van de middeleeuwen eerder vertekend dan geïllustreerd. Geen boerin schoor haar schapen in een aquamarijnen tuniek.
Over de ‘Très riches heures’ is veel te vertellen en wij nemen er de tijd voor. In twee afleveringen nemen we niet alleen dit handschrift met u door, maar ook andere boeken uit de collectie van de hertog. We laten u de geschiedenis van de boekverluchting zien, tonen u hoe handschriften werden gemaakt en waarom ze voor de kunstgeschiedenis zo belangrijk zijn. Tot 5 oktober is in het Musée Condé in Chantilly een tentoonstelling over ‘Les très riches heures’ te zien, met eenmalig alle kalenderbladen apart op zaal.
U volgt het tweeluik thuis op uw computer of tablet en kunt desgewenst vragen stellen. De inloggegevens ontvangt u op de ochtend van het eerste deel. Checkt u alstublieft uw spam. Mocht u verhinderd zijn, dan kunt u een zonder publiek opgenomen registratie van beide delen terugkijken. De link daarvoor ontvangt dezelfde ochtend.
Het tweeluik wordt verzorgd door drs. Krzysztof Dobrowolski-Onclin.